Pelipassit ja vakuutukset
Jokainen pelaaja tai pelaajan huoltaja huolehtii itse pelipassin hankinnasta Palloliiton verkkopalvelussa: (linkki: https://www.palloliitto.fi/kilpailut/pelipassit-ja-vakuutukset?tab=vakuutukset ).
Pelipassit on hankittava, jotta peleihin voi osallistua ja jotta Palloliiton vakuutus on voimassa kilpailu- ja harrastustoiminnassa.
Pelipassin uusiminen tapahtuu niin, että Palloliiton verkkopalvelussa tehdään ensin käyttäjätunnus. Mikäli huoltajalla on oma käyttäjätunnus olemassa tai hän sen itselleen luo, voidaan alaikäisten lasten tiedot liittää kyseiseen käyttäjätiliin Palloliiton verkkopalvelussa. Pelipassi maksetaan saman tien verkkopankissa.
Pelipassin uusimiseen tarvitaan Pallo-Id, joka löytyy muun muassa MyClubista ko. pelaajan Omat tiedot -kohdasta ” Lisenssi-ID”. Palloliiton palvelussa on selkeät ohjeet pelipassin uusimiseen. Pelaajat, joilla on ollut voimassa pelipassi, ovat jo saaneet uusimisesta Palloliitolta sähköpostiviestin, mikäli Palloliitolla on ollut kyseisen pelaajan yhteystiedot.
Myös uuden pelaajan rekisteröityminen ja pelipassin hankinta tapahtuu samassa Palloliiton verkkopalvelussa. Ensin on luotava käyttäjätunnus, minkä jälkeen pelipassi voidaan hankkia yhdelle tai useammalle pelaajalle kerrallaan samalla käyttäjätunnuksella, mikäli perheessä on useampi pelaaja.
Pelipassin hankinta edellyttää myös vakuutuksen hankintaa. Palloliiton vakuutus hankintaan samalla pelipassin kanssa. Pelipassin voi hankkia ilman Palloliiton vakuutusta ainoastaan silloin, jos pelaajalla on voimassa ja tulee olemaan koko kauden 2024–2025 vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka kattaa myös jalkapallon. Oman vakuutuksen kattavuus on syytä tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä, sillä vakuutusyhtiöiden välillä on vaihtelua tapaturmavakuutusten sisällöissä ja kattavuudessa.
Jatkossa tieto omasta vakuutuksesta tallennetaan MyClubiin. Tästä tulee jokaista pelaajaa koskeva kysely MyClubiin. Mikäli MyClubiin ilmoitetaan, että pelaajalla on oma jalkapallotoiminnan kattava vapaa-ajan tapaturmavakuutus, on pelaajan huoltaja tai täysi-ikäinen pelaaja itse vastuussa siitä, että vakuutus on voimassa ja että se kattaa jalkapallon harrastamisen ja kilpailutoiminnan, sekä mahdollisista tapaturmasta aiheutuvista hoitokustannuksista, mikäli vakuutus ei niitä katakaan.
Futura Juniorit siirtyy pelipassien uusimisessa ja uusien pelipassien hankinnassa muissa seuroissa käytössä olevaan toimintatapaan, jonka mukaisesti pelaaja tai hänen huoltajansa itse hoitaa sen hankinnan. Toimintatapaa haluttiin muuttaa, jotta vältytään tilanteilta, joissa syystä tai toisesta pelipassi ja vakuutus on jäänyt pelaajalle hankkimatta. Aikaisemmin FCFJ:ssa joukkueenjohtajat ovat hoitaneet pelipassien hankinnan. Toimintatapa on ollut poikkeuksellinen valtakunnallisesti.
Palloliiton verkkopalvelu pelipassien uusimiseen ja hankintaan: https://www.palloliitto.fi/kilpailut/pelipassit-ja-vakuutukset?tab=vakuutukset
Palloliiton ohjeet pelipassin uusimiselle:
https://www.palloliitto.fi/kilpailut/pelipassit-ja-vakuutukset/nain-uusit-pelipassin?tab=pelipassin-uusiminen-pelipaikassa
Pelipassit
Jokaisella pelaajalla tulee olla pelipassi, jonka tyyppi ja hinta määräytyvät pelaajan iän ja sarjatason mukaan.
Pelaajalla on pelioikeus, kun hänellä on voimassaoleva pelipassi. Lasten ja nuorten pelipassi ostetaan aina syntymävuoden mukaan, riippumatta siitä, pelaako hän vanhemmassa ikäluokassa tai aikuisten sarjassa. Aikuisten pelipassin hinta on kaikille sama riippumatta sarjatasosta. Jos pelaaja osallistuu sekä KKI-sarjoihin että divariin, pelipassin ja edustusoikeuden tulee olla kyseisessä divariseurassa.
Pelipassi ostetaan Pelipaikan kautta, ja sen hankkimisesta vastaa pelaaja itse. Pelipassikausi noudattaa kalenterivuotta.
Tulevan vuoden pelipassit tulevat myyntiin joulukuun ensimmäisellä viikolla
Pelipassin voimassaolo
Pelipassin voimassaolon voi tarkistaa pelaaja itse, seura, joukkue, piiri ja liitto sähköisesti Pelipaikka-palvelussa omilla tunnuksillaan. Pelipassikortti toimitetaan pelaajan Pelipaikkaan ilmoittamaan osoitteeseen, ja 12 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat pelaajat saavat matkapuhelimeensa mobiilipassin.
Erotuomari ei tarkista pelipassien voimassaoloa pelikentällä, joten matkapuhelinta tai pelipassikorttia ei tarvitse ottaa mukaan kentälle, ellei esimerkiksi turnausjärjestäjä sitä erikseen pyydä.
Vakuutukset
Kaikilla lapsilla ja nuorilla on oltava vakuutus riippumatta siitä, pelaavatko he nuorten vai aikuisten otteluita.
Aikuisten piiritason sarjoissa vakuutus ei ole pakollinen, mutta se on suositeltavaa. Vakuutus astuu voimaan vakuutusehdoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Pelipassivakuutuksen voi ostaa ainoastaan pelipassin oston yhteydessä, eli pelkkää vakuutusta ei voi hankkia ilman pelipassia Pelipaikasta. Pelipassiin sopii pelipassivakuutus ja korttelipassiin korttelipassivakuutus.
Pelaajan oma vakuutus
Jos pelaajan ikä tai sarjataso vaatii voimassa olevaa vakuutusta, ja pelaajalla on henkilökohtainen vakuutus, joka kattaa jalkapallon kilpailu- ja harjoitustoiminnan sekä niihin liittyvät matkat kotimaassa ja ulkomailla pelipassikauden ajan, hänen ei tarvitse ottaa lisävakuutusta.
Vakuutuksen tulee kuitenkin vastata vähintään pelaajan iän tai sarjatason mukaisen pelipassivakuutuksen tasoa. Koska seura vastaa pelaajiensa vakuutusturvasta, tulee pelaajan toimittaa todiste vakuutuksestaan joukkueen edustajalle ja varmistaa, että vakuutus on voimassa koko harjoituskauden ajan. Todistuslomake löytyy dokumenttisalkusta.
Muistakaa, että säärivammat korvataan vain, jos pelaajalla on ollut säärisuojat käytössä tapahtumahetkellä!